Jak niezależne hotele mogą konkurować z dużymi sieciami hotelowymi pod względem zrównoważonego rozwoju?
Wszyscy wiedzą, jak ważna jest dziś zrównoważona turystyka, nie tylko w sferze środowiskowej, ale także społecznej i gospodarczej.
Zrównoważony hotel to taki, który wykorzystuje zasoby otoczenia, przyczynia się do rozwoju lokalnej gospodarki i w jak najmniejszym stopniu szkodzi środowisku, a jednocześnie jest opłacalny dla swoich właścicieli.
Idealny zrównoważony hotel nie istnieje. Działalność hotelarska zawsze będzie w mniejszym lub większym stopniu generować negatywny wpływ na środowisko. Hotele muszą starać się jak najmniej szkodzić i wspomagać społeczeństwo, w jak największym stopniu szanować środowisko oraz lokalną faunę i florę.
Niestety niezależnym hotelom bardzo trudno jest zastosować wszystkie środki, na które duże sieci mogą sobie pozwolić i konkurować z nimi w tym zakresie, ani na poziomie technologicznym, ani przy stosowaniu zrównoważonych rozwiązań. Brak zasobów, czasu lub wykwalifikowanego personelu powoduje, że niezależne hotele mają większe problemy z dostosowaniem się do wymagań stawianych przez branżę.
Istnieje jednak wiele środków i inicjatyw, które są już stosowane przez niezależne hotele i które nie mają dużego wpływu ekonomicznego na biznes. W dłuższej perspektywie zaoszczędzi to hotelowi wydatków, jednocześnie przyczyniając się do bogactwa i dobrego stanu środowiska.
Wśród tych rozwiązań możemy wymienić 20, które są łatwe do zastosowania:
1.- Wykorzystanie lokalnej i sezonowej żywności w przygotowywaniu menu gastronomicznych. Produkty lokalne i sezonowe. Ważnym aspektem byłoby poinformowanie o tym klienta. Spraw, aby hotel był bardziej autentyczny i lokalny, informując klienta, skąd pochodzą Twoje produkty.
2.- Promuj lokalny handel wśród klientów: informuj gości o innych firmach w okolicy, czy to o tradycyjnym rzemiośle, gastronomii, czy wycieczkach prowadzonych przez doświadczonych lokalnych przewodników. Wpływa to korzystnie na dobrobyt w okolicy i przynosi korzyści środowisku, w którym znajduje się hotel.
3.- Kupuj produkty hurtowo, gdy tylko jest to możliwe, aby zminimalizować niepotrzebne opakowania i generowanie większej ilości odpadów.
4.- Ogranicz marnowanie żywności. Jedną z opcji jest współpraca z lokalnymi podmiotami, które oferują posiłki najbardziej potrzebującym i/lub dostarczają nadmiar żywności lokalnej ludności po obniżonej cenie.
5.- Sadź rodzime drzewa: wytwarzają cień i pochłaniają CO2.
6.- Informuj o lokalnej faunie, aby wzbudzić dla niej jeszcze większy szacunek.
7.- Promuj aktywny wypoczynek na łonie natury. Zawieraj umowy z firmami, które oferują zajęcia i/lub wycieczki w plenerze.
8.- Poinformuj o środkach transportu publicznego lub o możliwości wypożyczenia roweru. Przed przyjazdem, w trakcie pobytu i po nim.
9.- Recykling i segregacja: stwórz punkty recyklingu w hotelu. Nie tylko dla klientów, ale także dla pracowników.
10.- Oszczędzaj papier: korzystaj z cyfrowej komunikacji wewnętrznej, a także z cyfrowych faktur i innych dokumentów, które można przesyłać elektronicznie, unikając ich drukowania.
11.- Stosuj oświetlenie o niskim zużyciu energii: zastosowanie żarówek LED, oprócz kontrolowania zużycia energii elektrycznej. Oświetlenie LED ma dłuższą żywotność — około 5000 godzin — i niższe koszty konserwacji, oszczędzając znacznie więcej energii.
12.- Przeprowadź konserwację zapobiegawczą: na przykład, między innymi, aby uniknąć pojawienia się wycieków wody.
13.- Używaj dyfuzorów wody do kranów: pomagają oszczędzać wodę i na dłuższą metę przyniosą korzyści ekonomiczne.
14.- Zamontuj podwójne przyciski spuszczania wody w W.C.: one również pomagają oszczędzać wodę.
15.- Wyeliminuj jednorazowe tworzywa sztuczne. Ilość mini plastikowych butelek marnowanych i używanych na co dzień w hotelu jest ogromna. Rozwiązaniem jest instalacja dozowników zarówno pod prysznicem, jak i w zlewie.
16.- Podnieś świadomość wśród swoich gości: na przykład dostarczając informacje, konkretne dane, o ilości wody lub energii elektrycznej zużywanej codziennie.
17.- Wdrożenie programu motywacyjnego dla klientów: zachęcanie do ponownego używania ręczników lub do rezygnacji z codziennego sprzątania pokoi, jeśli nie jest to konieczne. Istnieje wiele programów motywacyjnych, aby klient nie wymagał codziennego sprzątania: oferowanie niewielkiego rabatu, drinka w hotelowym barze, certyfikatu za przyczynienie się do oszczędzania wody i energii czy sadzenie drzew w imieniu klienta we współpracy z organizacją pozarządową.
18.- Podnieś świadomość wśród swoich pracowników. Zaangażuj ich. Proś o nowe pomysły i nagradzaj je, aby zachęcić do uczestnictwa.
19.- Doszkalaj swój personel. Zainwestuj w szkolenia dotyczące dziedziny zrównoważonego rozwoju i technologii. Wyszkolony pracownik znacznie bardziej pomoże Ci osiągnąć Twoje cele.
20.- Zaoferuj pracownikom godziwą pensję: nie ma nic lepszego niż pracownik, który jest zadowolony ze swojej pracy i wynagrodzenia. Zadowolony pracownik uszczęśliwia również Twoich klientów. A w Twojej firmie wszystko się zmieni na lepsze.
Autor:
Ignacio Merino
Dyrektor zarządzający i współzałożyciel Quartz Inn Hotels, pierwszej europejskiej grupy hotelowej składającej się wyłącznie z niezależnych i zrównoważonych hoteli. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie w branży hotelarskiej, pracował dla dużych sieci hotelowych takich jak IHG, Best Western Hotels & Resorts czy Barceló Hotels & Resorts.
director@quartzinnhotels.com
Comentários