top of page

NIE dla jednorazowego plastiku



Choć początek 2021 roku był dla hotelarzy kontynuacją braku działań, to w tym samym czasie wiele się działo w ustawodawstwie polskim i europejskim, w szczególności tych związanych ze stopniową rezygnacją z opakowań z tworzyw sztucznych.


Jedną z ważniejszych w branży zmian jest planowany na 3 lipca 2021 r. zakaz wprowadzania na rynek produktów z jednorazowego użytku – z tworzyw sztucznych tradycyjnych i z tworzyw biodegradowalnych. Na liście przedmiotów wykluczonych ze sprzedaży znalazły się:


1. Patyczki higieniczne

2. Sztućce (noże, widelce, łyżki, pałeczki)

3. Talerze

4. Słomki (za wyjątkiem używanych do celów medycznych)

5. Mieszadełka do napojów

6. Patyczki do balonów dla konsumentów, nie dotyczy balonów przemysłowych i do celów profesjonalnych

7. Styropianowe pojemniki na żywność

8. Styropianowe pojemniki na napoje, w tym nakrętki i wieczka

9. Styropianowe kubki na napoje, w tym nakrętki i wieczka

10. Produkty (wszelkie) z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych.


Co to oznacza dla hoteli?

Do lipca hotelarze mają czas na wykorzystanie obecnych zapasów i przygotowanie się do zmian. Nadal będzie można udostępniać żywność gotową i napoje w opakowaniach na wynos. Tutaj cele redukcji dopiero będą obowiązywać za jakiś czas.


Od 1 stycznia 2021 na państwa członkowskie UE został nałożony podatek, tzw. „plastic tax”. Każdy kilogram tworzywa, który nie został poddany recyklingowi, miałby być objęty opłatą w wysokości 80 eurocentów za kilogram. Mechanizm ten jednak nie ma nic wspólnego ze wspieraniem recyklingu, jest narzędziem budżetowym Unii Europejskiej. W Polsce nie zapadła jeszcze decyzja czy zostanie on poniesiony przez budżet państwa czy bezpośrednio zostanie przeniesiony na przemysł, od kiedy i według jakiego klucza.


Kolejne nowelizacje polskich ustaw są w toku, co wynika z transpozycji europejskich dyrektyw. Dlatego jeśli hotel nie zastanawiał się nad selektywną zbiórką odpadów – warto rozważyć wprowadzenie takich rozwiązań do działań operacyjnych obiektu. W szczególności, że w kolejnych latach mają też zwiększyć się poziomy recyklingu dla gmin narzucane przez Unię Europejską i związane z tym opłaty za jego nieprzestrzeganie:

· do 2025 roku do poziomu 55%,

· do 2030 roku do 60%,

· do 2035 roku do 65%.


Dodatkowo należy pamiętać, że wprowadzając w hotelu produkty marki własnej (np. kosmetyki jak szampony i żele w pokojach, wyroby regionalne) stajemy się wprowadzającym produkty w opakowaniach na rynek i musimy realizować szereg ustawowych obowiązków, jak rejestracja w BDO i umowa z organizacją odzysku, lub samodzielna realizacja celów recyklingu i odzysku i publicznych kampanii edukacyjnych. Dla przemysłu cele recyklingu także ulegną zmianie w najbliższym czasie.


I choć obecna sytuacja hotelarzy nie nastraja do działania, to nowowprowadzane dyrektywy w ustawodawstwie europejskim sprawiają, że warto mieć na uwadze zmiany. A w niedługiej przyszłości zastanowić się nad możliwościami eliminacji niepotrzebnych odpadów i bardziej intensywnej ich segregacji.



Autorzy:

Marta Krawczyk:

Od prawie 8 lat związana z Rekopolem. Specjalistka od ecodesignu opakowań i przydatności do recyklingu. Trenerka i edukatorka w zakresie segregacji i gospodarki odpadami opakowaniowymi, audytorka zakładów recyklingu. Koordynatorka projektów edukacyjnych, CSR i doradczych.


Agata Delmaczyńska

Edukatorka w obszarze ekologii i zrównoważonego rozwoju w biznesie. Wieloletni praktyk hotelarstwa. Certyfikowana z zagadnień ekonomii cyrkularnej i marketingu (CIM). Założycielka firmy doradczej Ecogiq.


194 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comentários


bottom of page